Pages

Monday, 29 July 2013

Its POSITIVE! Thank You ALLAH..

Its positive yesterday and still its positive today! Alhamdulillah..rezeki Ramadhan..syukur pada Allah kerana memberi rezeki yang tidak ternilai ini..no wonder last 3 weeks ini i cepat benar sakit2..low immune system because im gonna have another precious baby from Allah S.W.T...

YES..im gonna be mother of two, same goes to incik hubby, father of two and hariz will be "abang hariz" after he is 1 year 10 months old.. : )
here are todays results:


I am happy, my incik hubby happy sampai x bley tido, my mother and father are happy too..

Semoga Allah akan memelihara diriku dan kandungan ini sehingga selamat dilahirkan nanti..semoga perjalanan mengandungkan dan melahirkan anak ke2 ini dipermudahkan Allah..terima kasih ya Allah..

Doakan segalanya dipermudahkan buat saya ye kawan2..


Friday, 26 July 2013

Resipi Tom Yam Putih Campur


Salam petang Jumaat semua!! Penah tengok tak pek serbuk tom yam kaler ungu kat atas tu?? weeeee..ni lah serbuk tom yam putih..sesuai digunakan bagi yang rasa tak mau makan tom yam yg pedas..yg ini rasanya masam2 mcm tom yam, kaler putih dan tak pedas, even anak i umur setahun lebey tu pon bley makan ayam dr tom yam putih nih..

Masa berjalan2 ke mydin beli barang, ternampak la paket ini, i rembat 2 dan salah satunya dah siap digunakan masak tom yam...

ni hasil masakan tom yam putih i..


Jom masak!

Bahan2:

1. 1 paket serbuk tom yam putih
2. ayam 4 ketul (potong kecik)
3. 3 ekor sotong besar (potong)
4. udang (ikut suka nak buh bape ekor)
5. daging (hiris nipis)
6. serai (dititik..maksudnya tumbuk skit bg serai pecah2)
7. sebiji tomato
8. 1 paket enorki mushroom
9. sedikit kubis
10. sedikit kailan
11. bunga kubis dipotong..
12. lobak merah
13. daun limau purut
14. 1 sudu jus limau nipis
15. garam

**sayur nak buh sayur ape pon xpe..kalo suke makan sayur meriahkan  dgn mcm2 lagi..baby corn, cendawan tiram, brokoli..

Cara2:

1. masukkan air ke dlm periuk, masukkan serai, daging dan ayam

2.rebus ayam dan daging hingga mendidih, (konsider dah masak) masukkan 1 paket serbuk tom yam, kacau..

3. masukkan lobak merah, batang sayur kailan ( ni masukkan dulu bagi empuk)

4. bl tengok dh mula mendidih lagi, terus masukkan sotong, udang, kacau2 biar separuh masak

5. masukkan kubis, kailan dan bunga kubis, daun limau purut dan biar mendidih (* i masukkan daun limau purut lambat sikit sbb kalau awal2 i x suka ada rasa kelat sikit)

6. akhir sekali masukkan enorki mushroom dan tomato, kacau 

7. masukkan perasa terakhir..garam dan sedikit jus limau..kacau dan hidangkan..

dah siap...boleh dihidangkan bersama nasi, mee, bihun atau kuew teow..

selamat berbuka puasa semua!

Yummy!!!

Thursday, 25 July 2013

Edisi 4 Bazar Ramadhan di Seremban: Bazar Ampangan

salam hari khamis semua...dh masuk 16 hari kita berpuasa..dan kali ni i nak bawak uollss cuci2 mata tgk gerai2 juadah2 yang dijual di bazar ramadhan yg femes kat seremban ni iaitu kat ampangan..

selalunya beasak2 sbb penuh dgn org..tapi di kesempatan semalam..sbb i cuti dan pegi class best practice @ public mutual seremban, i pon singgah kat bazar ni jap..kul 4 lebey org blom ramai sbb blom kluar keje..

lagi pon faktor mengidam nak makan rojak singapore yg dipendam lama menyebabkan i terpanggil2 nak singgah kt sana..hehe..buleh pulak ngidam2 kan..

so letsss enjoyy da picts!! zasssss!!!

sup tulang

pecal & bubur campur

masalodeh, vadey dll

lauk pauk

air soya, tau fu fa

murtabak

jus tembikai, jus mangga

mee dan laksa

close up sikit..laksa

kuih miuh-apam

roti john & burger

aneka air

badak berendam, satu RM0.50 tapi seyes sgt sedap


yang last ini ialah gerai menjual makanan yg i ngidam..rojak singapore..


sotong grg tepung
tapi sedikit kuciwa sbb rsnya utk rojak singapore nih i rs kualiti rasa gorengan2 nih dan kuah kacang dh menurun sikit..rsnya yg thn lps lagi sedap..myb sbb tahun ni semua brg2 ni dh siap goreng dr rumah kot..

so kepada sesape yg berfikir2 nak cr juadah berbuka puasa kat mn hari ni, sila2 la ke bazar ampangan..banyak pilihan, pilih2 lah..
Tuesday, 23 July 2013

Rasa Risau..




Sedikit rasa risau bersarang di hati petang ni..pabila memikirkan esok i akan start pegi 1st class utk unit trust..owhhh..rs mcm dh lama tak menghadiri kelas, dok asyik bg lecture je kan..bila tiba diri sendiri nak pegi kelas bermacam perkara bersarang di hati..nak belajar ape esok..harap x tertido esok..ada latihan ke utk esok..mcm mn rupenye org yg nak ajar i esok..serius kah? baik kah? soft spoken kah? aduss berbagai2 imagination hinggap di kepala..nak pulak ke tempat yg x biasa p kan..so mcm2 lah yg difikirkan..

ape pon..dlm rasa nervous2 ni, i tau, i kene tempuh jugak semuanya walau apa jugak perasaan yg tiba..sebab kalau i x beranikan diri mengatasi perasaan yg berbagai ini i akan teruss menjalani kehidupan yang sama..yg i dah tau what will happen next next next..hurmmmm..

atas rasa hati ingin mengubah kehidupan walaupun sedikit, i tau i kene berani!!!! im hoping that tomorrow, everything will go on well and i will be happy there learning new things in life!



may Allah bless me always, may my decision is the right things that i make in my life! 

p/s: really appreciated my hubby's support..i love him!  

Resipi Mee Ladna untuk Berbuka Puasa..


Owhh Salam pagi Selasa buat semua...dek kerana hari ini satu2nya hari yg tidak dipenuhi kesibukan..i nak share resepi buat bukak posa sat lagi..

kot2 la dok ada yg tgh pikir2 nak masak apa yg sgt simple, x pedas dan mengenyangkan..leh la petang ni cuba masak mee ladna..sat je nak buat..

jom tengok sekeping gambar mee ladna yg dh siap di masak buat juadah berbuka puasa pd hr ahad lepas..zassssss!!


mee ladna yg begitu meriah dgn sayur2an!! yummy!!
 tanpa membuang masa, jom2 baca2 resipi..kalo ada bhn yg xde, leh p beli sat lagi..

Bahan2:

1. mee 450g (4org makan)
2. kicap
3. bawang putih dikisar/ditumbuk
4. udang
5. sotong
6. daging (hiris nipis2, buh sikit ja)
7. 2 ketul ayam 
8. cili padi
9. kobis bunga
10. kailan
11. kobis beijing
12. lobak merah
13. sedikit minyak masak untuk menumis
14. sos tiram 2 sudu
15. tepung jagung (bancuhkan dengan air)
16. garam

Cara2:

1. tumis bawang putih, masukkan mee, masukkan kicap dlm 3 sudu, kalo x mau masin sgt pakai kicap lemak manis yer..goreng mee dgn kicap sat, bagi rata kicap, pastu angkat, buh dlm pinggan..

2. rebus 2 ketul ayam, buat air rebusan ayam a.k.a stock ayam

3. bila ayam dh masak, ketepikan ayam tadi dan potong kpd hirisan2..(nak sng pkai bahagian dada ayam..sng nak potong nnti)

4. panaskan minyak dlm kuali tumis bwg putih, masukkan cili padi yg dh di ketuk, masukkan sos tiram, masukkan udang, sotong, daging dan hirisan ayam..

5. kemudian masukkan air rebusan ayam tadi, tggu hingga mendidih, masukkan lobak merah, bunga kobis..biar 5 minit..

6. masukkan kailan dan kubis...biar sayur masak jap, pastu tuangkan bancuhan tepung jagung, masukkan garam secukup rasa..

7.biar mendidih, tgk kuah nampak dh pekat sikit, angkat kuah tuang atas mee yg dah digoreng tadi..

8. siap utk dimakan!

jadi la cm gini ha...

#sedikit tips# kalau waktu berbuka lambat lagi, jgn tuang kuah dlm mee tu, nnti mee kembang dh x sedap..n kalau nak tambah sayur2 lain mcm cendawan tiram, baby corn, pon boleh..ikot pada suka makan apa..jgn buh tepung jagung bnyk sgt smpai kuah berketul2 nnti x sedap pulak..


sampai sini saja utk hari ini..selamat memasak kawan2!!

Thursday, 18 July 2013

Resipi Bihun SUP Utara in my version!

Sempena bercuti semalam..juga sempena berpuasa dan sempena birthday incik hubby semalam..i masak bihun sup buat juadah berbuka puasa..(dlm keadaan bdn terasa nak demam pown semangat nak makan bihun sup ayam punya pasal..)

nak beli kat bazar ramadhan rsnye mkn x puas..jadi lebih baik masak sendiri kan..soo sebelum memulakan pembacaan ceritera resipi2 membuat bihun sup utara ni..mai mai mai tgk gambar bihun sup i semalam..hiasan x bape vogue sbb dh lapar nak makan!..


Bahan2 utk SUP:

1. Ayam  (ayam ikut bape org nak makan..utk 4 org, separuh dh cukup..nak ganti daging pon bley no prob)
2. bebola ikan
3. serbuk sup
4. bawang merah (dihiris nipis utk ditumis)
5. bawang putih (dihiris nipis utk ditumis)
6. halia (dihiris nipis utk ditumis)
7. bunga lawang
8. kulit kayu manis
10. buah pelaga
11. minyak masak
12. garam
13.daun bawang dan daun sup

Cara2:
1. rebus ayam hingga empuk dalam periuk berasingan
2. panaskan minyak di dalam kuali, tumis bawang merah, bawang putih, halia, kulit kayu manis, bunga lawang dan buah pelaga hingga naik bau (nampak kekuningan nak garing)
3. masukkan bahan tumisan ke dalam periuk yang berisi ayam tadi
4. bancuh serbuk sup dalam air dan tuangkan ke dalam periuk rebusan ayam
5. apabila sudah mendidih, masukkan bebola ikan, garam, daun bawang dan daun sup.
6. rasa dan hidangkan..(mybe ada yg suka pada rasa sedikit masam, boleh tambah jus limau nipis)

Bahan2 untuk bihun dan hiasan2nya..

1. Bihun
2. ayam
3. sos tiram
4. tauhu goreng
5. taugeh
6. daun bawang dan daun sup di potong
7. bawang goreng

1. Bihun direndam selama 30 minit dan dicelur dalam air panas selama 5 minit (bagi yang nak cepat, masukkan bihun dalam air yang mendidih dan kacau bagi lembutkan bihun..)
2. ayam masukkan sedikit dalam air rebusan utk sup dan bila ayam sudah masak, keluarkan dan lumurkan dengan sos tiram. goreng hingga nampak sedikit garing (x perlu lama sangat sbb ayam mmg dah masak)
3. ayam yang dah masak boleh di potong atau dicarik2kan isinya ikut selera masing2..
4. tauhu digoreng (yg ini optional..xde pon xpe)
5. taugeh dicelur dengan air panas (ade org x celur suka yang mentah bubuh terus dgn kuah yg panas..pon boleh..cuma i lbh suka yg dicelur..jgn lama2 takut lembik pulak taugeh)
6. daun bawang, daun sup dan bawang goreng di jadikan hiasan nanti plg atas setelah dah bubuh semua bahan2 termasuk bihun dlm pinggan..

Bahan2 untuk cili kicap

1. 10 tangkai cili api (nak lebih pon boleh)
2. 2 ulas bawang putih
3. kicap secukupnya (suka pekat x perlu bubuh banyak..if nak cair, leh bubuh banyak2)
4. 2 sudu jus limau nipis

Cara2:

1. blend cili, dan bawang putih (tumbuk pon boleh..cuma cili akan jadi kasar sikit)
2. masukkan kicap dan jus limau nipis, kacau
3. siap!


hidangkan lah semua yang dah siap tu, masukkan dlm pinggan..dan berdoa utk berbuka! :)

selamat memasak..selamat berbuka puasa semua!!

opsss..gambar terakhir..lupa..sebab bihun dh habis, kami tambah dgn mee..so jadi la mee sup utara pulak..
tuuu dia..
(nampak sangat makan 2 pinggan sup..acaner nak kurus?? agagaga..)


okeh sekali lagi selamat berbuka puasa semua..!!! 

THREE MUSKETEERS DEMAM!



Three musketeers tuu...heee tajuk kemain kan..tiga org yg dimaksudkan i ialah my lil ones hariz, my loved one incik hubby (yg mana semalam adalah hari lahirnya..tapi kesian birthday boy dapat demam pulak..i sengaja melawak..dgn my hubby..agaknye abg nak tambah umur..sbb tu demam tu..hehe..)

so alkisahnye tentang ceritera kami sekeluarga yg terkena demam di bulan ramadhan ini..



Semalam i amik cuti secara tiba2 sebab my lil ones hariz demam..siannn kat hariz..dr ptg hr selasa tu dh terasa bdnnye panas, bila malam makin naik, dh bagi ubat demam pon still tak ok lagi..



sudahnya, i bwk die pegi opis dan mtk cuti dr bos..

next mission bawak la hariz pegi klinik..bagus klinik nih..sesuai bagi sesiapa yg nak bwk anak2..klinik Dr Kassim kat Tmn Desa Dahlia, Senawang..(dulu my hubby ms kecik2 pown pegi klinik ni..mmg betul ckp hubby klinik ni bgs..selepas km ramai lagi patient lain yg menunggu..)

first time rasanya ada doktor yg begitu rajin check hariz..dr kassim check paru2, abdomen (takut hepar, spleen, atau mn2 9 regions tu hariz de rasa sakit..), check urinary bladder..alhamdulillah semuanya sihat..tapi bl check mulut.. mmg nampak gusi hariz bengkak..gigi nak tumbuh belah atas dan bawah..(betapa bgusnya dr yg sanggup check patient dgn sepenuhnya..xla mcm dr yg tanye kite blk sakit ape..) agaknye sbb tu demam kowt..

dr bgtau mybe hariz kene jangkitan..sbb tu demam..n gusi boleh bengkak..so die bagi antibiotik yg mn bgsnye antibiotik ini boleh bunuh virus yg sbbkn dmm tu jugak..(itu katenye..myb sbb aku buat muka pelik..die explain..ubat tu diklasifikasikn sbg antibiotik tp dh prove dpt jugak bunuh certain virus..so bgs if suspected viral fever..aku pown lupa nak tanya ape nm antibiotik tu, ingat nak check kt botol tapi nampaknye xde..ye la kan ke kalo blajar dulu antibiotik ni khas utk bunuh bakteria aje..takke pelik tu?? ade sesape tau x ubat ape nih?? lain kali pegi i nak tanye lah..)

so dr kassim bagi ubat utk gusi yg bengkak tu, antibiotik dan ubat demam utk hariz..sampai petang hariz masih demam..i yg dok jg die pown dh together2 rasa cm nak demam..dan abah hariz pown dh sm demam petang tu..

alhamdulillah sebelah malam hariz nampaknya dh lebih ceria, demam dh berkurang tinggal abah hariz yg demam dan terasa gusi bengkak..mama hariz yang mula sakit tekak dan hidung dan mula selsema..

i dan hubby amik panadol soluble..resultsnya pagi ms bagun sahur..my hubby dh ok, hariz pown nampaknya dh baik demam..tinggal i sowang je yg sakit tekak dan selsema..

owh..dugaan bulan ramadhan..di tambah dgn kelas yg 4 jam setiap hari..i redho je la melangkah..nak mc bagai rs malas pulak sebab kelas berderet2..cemane nak ganti tu kalo x masuk?? hadoiii..

semoga hariz akan terus sembuh..dan semoga mama dan abah hariz akan sehat..kalo sakit..semua 3 musketeers tumbang! heee~~



doakan kami sekeluarga diberi allah kesihatan yg baik ye kawan2! tengs..
Tuesday, 16 July 2013

RESIPI MEE BANDUNG MUAR

Juadah berbuka lagi..kali ni sgt senang, cepat dan sedap..buat mee bandung muar menggunakan perencah jenama Adami..i jumpe perencah ni ms membeli2 barang kat Mydin..so rembat lah satu nak rasa..

ni lah rupe packing mee bandung adami..
kredit tu udakdilah.blogspot.com atas gambar ini

buat dgn sgt cepat dan inilah hasilnya..


maaf andai gambar ni nampak garfu di situ..sebabnya xsbr nak makan punya pasal, terlupa nak tangkap gambar mee bandung nih cantik2..hiasan pon dh spoil..tp terima je la yer..sebab rasanya mmg sedap...

BAHAN2: 
1. mee 450g
2. sotong
3. udang
4. telur (terpulang nak masukkan bape..ikut bilangan org yg nak makan pon boleh)
5. sawi
6. perencah mee bandung muar adami
7. air
8. bawang kecil di mayang
9. minyak masak
10. daun bawang
11. garam
12. bawang goreng

Cara2:
1. panaskan minyak dan tumiskan bawang merah
2. masukkan air danmasukkan sepeket perencah mee bandung muar adami
3. apabila mendidih, masukkan sotong, udang, telur dan sayur sawi
4. masak dlm 5 minit utk pastikan telur dah masak, masukkan sedikit garam
5. ketepikan kuah mee bandung, uruskan mee pulak
6. celurkan mee dgn air panas
7. bila sampai waktu berbuka letak mee dlm pinggan dan masukkan kuah mee bandung..nak cantik, taburkan bawang goreng..taburkan daun bawang..

SELAMAT BERBUKA PUASA!

p/s: mybe ada yang pelik nape i tak masukkan mee terus kat dlm kuah..disebabkan i x suke mee jadi kembang bila lama2 dlm kuah tu, i asingkan..tp sesape yg nak makan terus ms kuah tu dh masak, mendidih, masukkan je mee..cepat2 makan lepas tu..okeh.. : )

RESIPI TAUHU SUMBAT

selamat petang..owhh hari ni bertubi2 i menghapdate blog..bkn ape..melepaskan kebosanan di minda..asyik ngadap perkara kolmpleks ajer..nak jugak santai2 melayan hobi..

entry ke4 pd hari ini ceritanya pasal tauhu sumbat..incik hubby request nak makan tauhu sumbat..so tanpa berucap panjang di sini..mari mari mari..lihatlah rupa tauhu sumbat versi homemade ini..

tauhu sumbat..
jom sama2 menelaah bahan2 membuat tauhu sumbat..

BAHAN-BAHAN:
A) TAUHU:
1. tauhu
2. timun
3. sengkuang
4. taugeh
5. lobak merah

Cara2nya:
1. goreng tauhu smpai masak, sejukkan dan potong dua secara menyerong supaya dapat bentuk segi tiga..kemudian belah tengah pd bhgn dlm tauhu..(supaya ada ruang utk sumbatkan sayur2 yang di potong)
2. celurkan taugeh dgn air panas
3. potong atau sagat timun, sengkuang dan sedikit lobak merah (lobak merah buat hiasan kasik ade kaler2 sikit..i x suke bubuh banyak2 sbb ade bau carrot nih..kurang suka..)
4. masukkan atau sumbatkan timun, sengkuang, taugeh dan lobak merah ke dlm tauhu yang telah dipotong tadi.

B) SOS

kebiasaannya mak i akan buat kuah kacang utk di makan bersama dengan tauhu sumbat..tapi kali ni km cuba buat sos cili utk dimakan bersama tauhu sumbat..

Bahan2:
1. 2 tangkai cili masak
2. garam
3. gula
4. tepung jagung

Cara2:
1. blend kan cili masak
2. masukkan dlm kuali, panaskan, masukkan garam dan gula sedikit secukup rasa, biar sampai mendidih..(kalau nampak pekat tambah air..sbb sos ni cair2 aje..)
3. masukkan sedikit tepung jagung..(nak bagi pekat)

Siap!! Selamat Berbuka Puasa Semua..

Edisi 3 bazar ramadhan di seremban : Taman Tasik Jaya

sabtu lepas i berjalan2 ke bazar ramadhan di taman tasik jaya..sebab hujan sebelumnya, jadi ada peniaga yang tidak berniaga..jom tgk beberapa keping gambar yg di snap2 utk tatapan semua..

air tebu

nasi lemak ayam berempah

aneka air

akibat melihat warna warni air, my lil son hariz yg dok ats dukung opah
pon sibuk tunjuk air dan nak air..dok sebut ayor ayor..(ikut dialek atuk)

tau fu fa

lauk pauk
end up kami cuma beli kuih dan air utk hariz aje..heee..so bg i tempat ini masih x dpt tandingi bazar ramadhan kat Taman Sri Pulai..

nak tengok mn lg bazar ramadhan di seremban??
klik bazar ramahan taman sri pulai dan bazar ramadhan di terminal 1

Resipi Home made MURTABAK SARDIN

di bulan ramadhan al mubarak ini..selalu lah i terfikir2 nak masak ape..minggu lepas, disebabkan hujan dan malas nak berenti kat mana2 bazar ramadhan, i ckp kat hubby nak buat mini murtabak pkai kulit popia..skali die kate buat ape pkai kulit popia, buat je la sendiri kulit tu pakai tepung..erkkk..dgn jujurnya i bgtau i mmg x reti nak buat kulit murtabak ni..mn biasa menebar roti canai..dgn penuh tak sangkanya incik hubby bersemangat call kak aishah..kawan sepejabatnya utk bertanya resipi kulit murtabak..hahaha..terkejut, terkedu dan terketawa di ketika itu..

balik rumah..hubby i org paling semangat nak memulakan tugas..i punye part utk buat inti atau isi murtabak tu..so brmulalah kerja2 di dapur..sesekali mak i tlg..(pada permulaannya ye..)..


Lihatlah kesungguhan chef ainullah pada hari itu
Masukkan tepung 2 cawan, marjerin 2 sudu, susu cair 2 sudu, air sejuk 1sudu
guna talam aje la buat try menebar..
begitu gigih incik hubby buat..tapi cubaan pertama buat kulit x menjadi bila yang diuli jadi kulit karipap!..haha..so mak i memberi bantuan buat bancuhan kedua..alhamdulillah..jadi la jugak tarik2 kulit murtabak ni untuk dicanai2kan..

i punye part..masakkan inti dan..campurkan bersama telur utk dibakar kat atas kuali..


siap di atas kuali...masakkan inti sebelum dibalut dgn kulit dan di bakar semula
siap di baluttt..
bakar di atas kuali leper..jadik la jugak murtabak untuk hari itu..alhamdulillah..
kenyang betul kami..

okeh gambar2 dah layan..jom tgk ape resipi yang mampu i kongsikan di sini..

RESIPI HOMEMADE MURTABAK SARDIN

KULIT:

1. 2 cawan tepung gandum
2. 2 sudu susu pekat
3. 2 sudu marjerin
4. sedikit garam
5. minyak
6. air sejuk

Cara2:

1. masukkan marjerin dan tepung gandum, gaul sehingga berbentuk serbuk
2. masukkan susu pekat, sedikit garam, air dan minyak..gaul utk buat doh..
3. cuba tarik doh pastikan tidak putus..if putus x boleh jadi kulit murtabak, dah jadi kulit karipap..heee
4. rehatkan doh tadi selama 30 minit.
5. canaikan dan balutkan inti yang siap dimasak..


INTI :

1. 2 biji telur 
2. isi sardin dlm tin  (sos tidak dimasukkan)
3. bawang besar dipotong dadu
4. ubi kentang dipotong dadu
5. serbuk kari daging 
6. garam secukup rasa
7. bawang putih di rincik halus (untuk tumis)
8. minyak masak untuk menumis
9. sedikit perahan jus limau nipis 

Cara2:

1. kita buat inti dulu yer..tumis bawang putih, masukkan serbuk kari, tunggu sampai pecah minyak
2. masukkan kentang..
3. bila ubi dah empuk, masukkan isi ikan sardin, kacau, biarkan isi ikan masak
4. masukkan bawang, garam, perahan limau, kacau2 dan rasa..kalo dah sedap, siap, angkat..
5. pecahkan telur dan masukkan dalam inti yang dimasakkan tadi..kacau bersama..
6. kemudian berhati2 tuangkan adunan di atas kuali..bila tengok telur dah masak, angkat dan sediakan untuk balut dgn kulit
7. balutkan kulit yang telah disediakan, dan sekali lagi bakar di atas kuali hingga kulit nampak garing..dah siap, angkat dan nikmatilah..

Selamat Memasak!! Selamat Berbuka Puasa..

p/s: if ada yang x sempat nak buat kulit, boleh try guna kulit popia..nak inti daging atau ayam leh try jugak..jenguk2 kat entry resipi i sebelum ni..
klik resipi homemade murtabak

Masalah kewangan..apa perancangan anda??




sharing2 for today..masalah kewangan yang rata2 dari kita hadapi..nak bayar macam2..bil, tax, hutang rumah, hutang kereta, hutang pinjaman pendidikan, hutang kad kredit..sudahnya nak belanja duit utk kehidupan seharian pon jadi sukar..nak menyimpan duit..ape lah lagi..susahnye..sbb duit gaji bulanan semenye habis..

i terjumpa dan terbaca artikel ini di FB..

****************************************

SILA BACA DENGAN TELITI: BINCANGKAN......
-ERMIACA

PADA 5 JULAI 2013, Bank Negara menguatkuasakan peraturan baru menghadkan: (i) pinjaman peribadi setakat 10 tahun maksimum (dahulu 25 tahun); pinjaman hartanah dan rumah 35 tahun (dahulu 45 tahun), dan (iii) tidak membenarkan lagi pinjaman pra kelayakan.

Alasan yang diberikan Bank Negara adalah untuk menangani kenaikan hutang isirumah yang meningkat dari RM465.2 bilion pada tahun 2008 kepada RM754.6 bilion pada pertengahan tahun 2013. Dengan harga rumah mahal, harga kereta mahal dan kos hidup yang mahal, rakyat Malaysia adalah ‘juara’ dalam membuat hutang, iaitu hutang isirumah kita adalah 140% berbanding dengan pendapatan, Singapura 105%, Amerika 123%, Korea 101%, Thailand 53% dan Indonesia 38%.

Akibat hutang yang banyak ini, kadar individu yang diisytiharkan bankrap pada tahun 2012 ialah 19,575 ataupun 53 orang sehari dalam setahun, di mana 50% adalah dari golongan berumur 25-44 tahun. Jumlah individu yang bankrap dari tahun 2007 sehingga 2013 adalah 245,000 orang yang mana faktor utamanya adalah disebabkan oleh kegagalan untuk membayar pinjaman (hutang).

Persoalannya, kenapa hutang rakyat kita tinggi? Menurut data Bank Negara, 64% pinjaman yang dibuat oleh isirumah adalah dari pinjaman perumahan dan kereta sahaja. Pinjaman peribadi jatuh ke tempat ketiga paling banyak.

Pertanyaannya, mengapa harga rumah mahal sehingga boleh membuatkan kita terhutang sampai ke tua? Bila rakyat bertanya hal ini, jawapan pemaju mudah sahaja, iaitu kerana barang kos pembinaan seperti simen, pasir, batu-bata dan seribu satu macam perkara lain lagi naik harga. Bagi ahli ekonomi, mereka menjawab kerana permintaan melebihi penawaran.

Saya pun hairan kenapa kerajaan tidak boleh mengawal harga rumah ini? Apakah payahnya sangat untuk kerajaan menetapkan harga rumah mampu milik kepada rakyat, iaitu rumah yang boleh dibeli oleh golongan berpendapatan sederhana yang harganya dalam lingkungan RM100-RM200 ribu sahaja.

Ini kerana saya lihat harga rumah yang ditetapkan oleh pemaju sekarang sudah di luar dari istilah rumah mampu bilik. Bayangkan bagaimana seorang yang baru bekerja boleh memiliki rumah jika harga rumah dua tingkat di Bandar Baru Bangi dengan keluasan 20”X70” pun sudah mencecah RM500 ribu. Bayangkan harga rumah kondominium di Bangsar yang seluas 2,000 kaki (185 meter) persegi dijual pada harga RM2.4 juta seunit dan harga sebuah rumah semi-D di Sri Hartamas berharga RM1.5 juta. Siapakah yang mampu membelinya?

Bayangkan pula kalau ada hutang kereta, anak kecil 3 orang, kena beli lampin anak, bayar orang gaji, kad kredit, pakaian, persekolahan, minyak kereta dll, maka apa lagi yang tinggal? Bagaimana mungkin mampu untuk membeli rumah semahal ini jika pendapatan suami isteri hanya RM5 ribu sebulan sahaja dengan bayaran yang ditetapkan dalam masa 35 tahun. Jika suami isteri berpandapatan RM5 ribu pun tidak mampu, bagaimana bagi mereka yang berpendapatan lebih rendah dari itu?

Saya cukup risau dengan harga rumah yang tidak terkawal dan over priced ini. Sekarang ini pun dengan gaji RM6 ribu sebulan, belum tentu dapat membeli rumah yang berharga RM400 ribu. Andaikan si pembeli meminjam RM400 ribu sahaja daripada bank dengan purata kadar faedah enam peratus setahun, peminjam perlu membayar ansuran bulanan sebanyak kira-kira RM2,400 selama 30 tahun. Ini bermakna peminjam yang membeli rumah teres pada usia 30 tahun hanya akan habis membayar hutang pada usia 60 tahun. Persoalannya, berapa ramaikah rakyat kita memiliki pendapatan RM6 ribu sebulan sekarang?

Apabila melihat kepada masalah harga rumah yang semakin ‘tidak masuk akal’ sekarang ini, saya terpanggil untuk membincangkan masalah ini. Saya sedih melihat nasib rakyat yang terhimpit dengan masalah ini kerana biarpun sudah berumur 45 tahun dan berkelulusan universiti, sehingga sekarang pun masih ‘menyewa’ lagi. Itu belum lagi mengambil kira mereka yang bekerja di bawah dari tahap gaji pegawai yang berkelulusan universiti.

Atas masalah harga rumah yang tinggi ini, saya mencadangkan kepada pihak kerajaan supaya mengambil tindakan berikut:

i. Turunkan kadar faedah daripada 4% kepada 2% sahaja untuk pinjaman kerajaan dan dari 6% kepada 3% sahaja untuk pinjaman bank bagi rumah pertama. Ambil perhatian kerajaan Kelantan tidak mengenakan faedah kepada kakitangan awamnya dan Public Bank hanya mengenakan kadar faedah sebanyak 1% sahaja kepada kakitangannya.

ii. Naikkan elaun perumahan untuk kumpulan sokongan dari RM180 sebulan kepada jumlah yang lebih wajar. Di Kuala Lumpur, sewa sebilik pun sudah RM250-500 sebulan. Bagi pekerja swasta pula, kerajaan perlu mewajibkan syarikat membayar elaun perumahan kepada pekerjanya campur dengan gaji minimum yang baru diwajibkan.

iii. Kerajaan sendiri membina lebih banyak rumah sesuai dengan permintaan dengan tidak lagi menyerahkannya kepada pemaju swasta. Sekiranya syarikat swasta mahu juga membinanya, kerajaan perlu meminda akta supaya segala pembangunan perumahan yang dilakukan oleh syarikat swasta hendaklah mengikut syarat-syarat ketat harga yang ditetapkan kerajaan supaya harga menjadi terkawal dan tidak lagi melampau.

iv. Menteri Perumahan yang baru sepatutnya merangka mekanisme untuk menurunkan harga rumah sama ada dengan mengurangkan kos pembinaan dan lain-lain tindakan yang wajar.

v. Jika harga rumah mahal disebabkan oleh harga tanah, maka kerajaan hendaklah menetapkan harga siling bagi setiap kaki persegi tanah kerana tanah adalah milik kerajaan yang boleh dikawal.

vi. Jika harga tanah di bandar mahal untuk membangunkan perumahan, maka binalah apartment ‘layak duduk’ yang sesuai untuk golongan berpendapatan rendah. Mereka tetap perlu disediakan rumah kerana itu adalah keperluan asas manusia yang perlu disediakan oleh kerajaan untuk rakyatnya. Jangan pula cari alasan ‘kalau ayam mahal jangan makan ayam’, atau ‘kalau rumah di bandar, mahal sewa atau belilah rumah di kampung’.

Saya yakin jika kerajaan boleh membuat pelbagai program seperti Hari Sukan, Hari Wanita dan Hari Belia dengan kos yang berjuta, tentunya tidak sukar bagi kerajaan untuk mengambil langkah lebih adil bagi menyediakan perumahan kepada rakyat ini.

Mengingatkan tentang hutang rakyat kita yang terlalu tinggi dan ramai lagi dari kalangan mereka yang masih belum mempunyai rumah sendiri, hati saya mengeluh. Semoganya tidak lagi selepas ini.

Sumber facebook Mohammad Agus Yusoff.


****************************************

hurmmm..selepas membacanya i mula berfikir..apa akan berlaku dgn gaji i sekarang, dgn hutang rumah yg i sdg tanggung dan dengan anak2 yang semakin membesar..hurmmm..

betullah mulai sekarang i perlu mula merancang untuk menyimpan..sekurang2nya sudah ada perancangan utk tempoh masa 5 tahun, 8 tahun, 10 tahun nanti biar bila anak dh besar, memerlukan duit utk belajar, kita boleh pilih kat mana nak hantar..dan boleh menampung pengajian sampai berjaya graduate!



kalau masih berdiam diri tak memulakan sebarang langkah..agaknya nanti bila tiba 10 tahun duit gaji yang ada sudah tidak setara dgn nilai wang pada ketika itu, ditambah dengan hutang rumah yang belum selesai, sudah tentu dapat dianggarkan brape rm aje yang ada..

so, jom kawan2 sekelian, x perlu asyik mengeluh dan bercerita sahaja..jom kita mula planning..buat simpanan di tempat2 yang menjaminkan wang kita akan digunakan dan diberi dividen..macam amanah saham tu..kita boleh join mana2 amanah saham..dan skrg plg best ada amanah saham yg dikhususkan utk company yg menguruskannya secara berlandaskan syariah..buat apa kt tunggu lagi..makin di tunggu makin bertambah umur kita..bila umur makin bertambah, nilai had pelaburan dalam amanah saham jugak akan berubah..lagi lambat lagi rugi..sooo..jom mula mencari amanah saham yg baik buat simpanan di masa hadapan..



ada yg rasa2nya berminat tak nak tau mn nak simpan dan boleh rancang ada berapa RM dlm tempoh beberapa tahun??? leave me ur comments below..okeh beb..i nak buat kiraan perancangan kewangan peribadi i sat!!..

Friday, 12 July 2013

Edisi 2 Bazar Ramadhan di Seremban: Tmn Sri Pulai

assalammualaikum! hari ni dah masuk edisi ke 2! Jalan2 mencari Juadah Berbuka di Seremban..walaupun semalam demam, semangat tetap tinggi mengintai2 juadah yang ada (bak kata incik hubby i..baik terus demam bila tgk tempat membeli belah nih! haha)..

kononnya nak singgah beli air 100 plus sebab sgt terasa badan dah xde balance of water and electrolyte..but of cos la dapat menjamu mata dan membeli belah bila depan pasar raya di taman sri pulai tu ada bazar ramadhan! xpe la kan 2 in 1..

pasar raya seri pulai..nak beli 100 plus kononnye kan..

deretan gerai jualan depan pasar raya

hari pertama puasa lalu dan tengok dari jauh je..hari ni berhenti tgok dr dekat dan amik bau!! (oppsss..tergugat iman dgn bau2 masakkan yg ada..tempat ni nampaknya lebih baik dari bazar ramadhan @ terminal one)..

jom zassss tengok gambar2 yg sempat i snap snap khusus utk tatapan uolss!!


sampai2 je nampak popia giant nih..
bl patah balik, licin dah popia menggunung tu..

gerai menjual otak otak

melihat org kat gerai ni, i pon tertarik nk tengok
makanan selera pantai timur ni

ini ayam percik pantai timur..teringat masakkan makcik sue..
sedap nie..tp harganya RM10..aduss tunggu hari lain lah

semestinya pilihan i, nasi kerabu..incik hubby ar pengaruh ni..
hee..harga? RM 4.50 lauk ikan+ ayam kunyit..

i cendol..

cendol ini RM3..rsnya masih sedap biarpun ais dh cair..
boleh beli lg lain kali!

dah 2x pusing pegi dan balik gerai murtabak sungkai ni
tetap ramai org yg setia menunggu..sedap agaknya..
xpe hari lain i cuba dan buat review eh..

kuih kuih...singgah beli kuih lopih..
kat sini semua kuih harganya 40sen satu..cuma xpatot adik

ni bg i gula merah satu jer sdgkn i beli lopis 3..ibarat cucur x 
cukup sos jadinye! hadoiii..

ada jugak yg jual sate tulang..
yg ini i xbeli..hari lain lah..
bazar ramadhan kat seri pulai ni banyak kuih muih..macam2 jenis..i de nampak pengat pisang..tapi bila lalu sekali lg ntah mn dah xtau..ade yg jual burger, roti john, lauk pauk, rojak, nasi briani, macam2 jenis air, tembikai dll..sangat bervariasi dan nampak pon lebih semangat nak beli..

so kali ni i rate kan tempat ni 4 bintang!!

recommended pd sesiapa yg nak variety of foods tapi x suke tempat yg bersesak ramai dgn org..rs pon not bad..boleh beli lagi..

selamat berpuasa semua! 

p/s: nak tau bazar ramadhan yang lain di seremban? klik bazar ramadhan terminal 1 seremban