Pages

Tuesday 19 January 2016

Mana lagi bagus? kad perubatan sendiri atau kad perubatan syarikat?



Semenjak bermenjak2 ni iolls suka tambah ilmu dalam pengurusan kewangan..jadi selalulah jugak iolss share di sini ye.
Harapnye uollss suke..
Jom baca topik hari ini tentang perlindungan takaful dari company dah ada, jadi perlu ke nak ambik untuk diri sendiri? nanti jadi bertindan pulak kan..dah ada dah..kalau ambik lagi macam membazir pulak..
Mana lagi bagus? kad perubatan sendiri atau kad perubatan syarikat?
Meh baca meh!
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Tajuknya takaful kenapa pulak Az letak gambar rumah ni ye?

Az salah tajuk ke?

tak..tak..betul tajuk tu..gambar tu pon betul..
sebelum kita share ilmu, Az nak tanya..mana lagi best, rumah sendiri atau rumah sewa?
Mesti ramai yang rasa rumah sendiri lebih baik kan?
Kenapa ye? Biasanya kita rasa begitu sebab bila rumah sendiri risiko untuk hilang rumah sbg tempat tinggal lebih rendah. Rumah sewa ni kadang2 tuan rumah boleh je bagi notis utk kita kosongkan rumah sebab dia nak balik duduk, ada orang lain yang nak duduk dan bayar sewa lagi tinggi, dll.

Maksudnya rumah sewa ini tiada jaminan sebagai perlindungan hujan panas untuk tempoh masa yang LAMA...
kerana itu ramai yang memilih untuk beli rumah sendiri..

Dalam kes takaful, ramai juga yang kata nantilah Az..kami sekeluarga dah ada dah..syarikat tempat saya bekerja dah cover semua manfaat kesihatan macam AZ cerita tu..nanti bila dah nak berenti dari syarikat kami fikirkan untuk ambil takaful ye Az.

Pernah terfikir macam situasi di atas?
Bagusnya bila majikan dah sediakan coverage untuk kita sekeluarga..tapi Az nak tanya..sejauh manakah jaminan untuk kita nikmati perlindungan dari majikan kita? Seandainya majikan kata nak stop benefits on protection atau seandainya company tutup dan move out dan meneruskan operasi di negara lain? Apa boleh kita lakukan?

Protection dari segi kesihatan atau medical card benefits dari company bukan lah selamanya..sekiranya kita berhenti kerja atau berpencen dari syarikat tersebut, secara automatiknya tiada lagi perlindungan untuk kita, Medical card benefits dari syarikat anda ibarat rumah sewa kita, kita boleh guna selagi menyewa, tetapi selepas tidak lagi menyewa, kita perlu berhenti dari menginap di rumah sewa itu.
​Lalu terpaksalah kita mencari rumah lain..begitu juga bila tiada lagi coverage dari syarikat, kita perlu mencari perlindungan yang baru..
Ketika itulah ada juga yang datang pada Az meminta agar diuruskan permohonan polisi takaful mereka. Tetapi pada masa itu bukan mudah untuk Az membantu ye..sebab potensi kelulusan untuk permohonan kad perubatan peribadi anda sudah menjadi TIPIS.
SEBAB:
** sekiranya anda sudah mempunyai rekod sakit ketika menggunakan perlindungan medical card dari majikan, penyakit tersebut secara automatik akan di kecualikan daripada coverage medical card yang baru kerana sejarah penyakit itu dikategorikan sebagai "penyakit sedia ada" sebelum memohon.
** katalah anda bernasib baik, permohonan telah diluluskan..bestnya! tapi baru dapat tahu bahawa nilai premium bayaran bulanan mahal!. Kenapa jadi mahal? sebab apabila usia makin meningkat, risiko penyakit semakin tinggi, jadi nilai bayaran bulanan juga semakin tinggi..(ketika ini ada yang kata Az tipu je, kata bayar premium rendah dpt coverage. diaorg apply kene bayar banyak pulak untuk coverage..hmm bukan Az tipu ye..tp ini dinamakan sebagai "CUKAI KEBODOHAN" -(bak kata Dr Azizan Osman)..kita perlu bayar lebih disebabkan kurang ILMU dan tindakan pada masa lampau..disebabkan tindakan yang lambat, sebab kita rasa tak perlu maka bila tiba masanya kita rasa perlu, kita perlu bayar lebih daripada mereka yang buat keputusan dan tindakan yang lebih CEPAT!)
**Sekiranya semasa masih bekerja anda sudah menghidap penyakit kritikal, maka harapan kelulusan kad perubatan anda makinlah tiada harapan. dah tentulah rejected..

Maka kawan2..memiliki kad perubatan sendiri itu jauh LEBIH BAIK berbanding menggunakan kad perubatan syarikat.
Kerana
Memiliki rumah sendiri itu lebih baik daripada kita menyewa rumah. Selagi ianya adalah rumah kita di mana pon kita berada ianya masih kita yang punya!

Selagi kad perubatan itu milik sendiri, diatas nama kita, gunalah manfaat kesihatan sehingga umur 80 tahun! coverage untuk Kematian, hilang upaya dan sakit kritikal pula gunalah sehingga umur 99 tahun! lamanya kan..keputusan bijak dan CEPAT hari ini memberi peluang untuk anda menikmati kemudahan untuk jangka masa panjang!

Jadinya jom rancang hari ini!
Miliki kad Perubatan anda SENDIRI!

Sediakan Payung GET sebelum ujian kesihatan datang.


terima kasih.
Great Az Advisors
​012 682 5197
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

0 comments:

Post a Comment