Pages

Tuesday 5 January 2016

Tabung pendidikan: Takaful vs Unit Amanah..mana satu nak pilih? Episod 1


BAGI DANA PENDIDIKAN ANAK-ANAK


Mana Satu ye??


VS


Tabung pendidikan

Takaful atau unit trust episod 1:

biasa dengar pelan pendidikan untuk anak-anak yang dipromosi oleh agen unit amanah atau takaful?

hmm apa bezanya ye?
mana satu perlu utama? yang mana lebih baik?

kedua2 industri ini membantu anda dlm perancangan masa depan anak2..

tetapi antara kelebihan masing2 ialah:

1. takaful adalah perlindungan, kebanyakan sykt takaful mempunyai pelan perlindungan dan pelaburan pada masa yang sama..ini sgt baik sebab kita tak tahu bila masanya musibah datang menjenguk. takaful ibarat payung pelindung dikala susah..malah ada pelan yang mana jika terjadi apa2 kepada ibu atau bapa yang membayar caruman setiap bulan, syarikat akan terus membayar caruman sehingga anak berusia 18 tahun! terjamin kan?

2. tetapi dalam takaful pembayaran caruman dibahagikan untuk perlindungan dan pelaburan, maka nilai akhir utk pelaburan bukan lah seperti hasil jika anda 100% letakkan duit utk melabur..mestilah gitu..sebab takaful adalah satu instrumen dimana kita membantu org lain sbg peserta takaful untuk perlindungan dari sebarang kejadian tidak diingini..sambil mencarum..dapat pahala kan bantu org?

3.unit amanah ialah 100% pelaburan yang mana untuk jangka masa panjang, hasil pelaburan yang diperolehi adalah 100% bagi pelaburan, tak ada yang dibahagi2kan kerana matlamat unit trust adalah untuk pelaburan. jadi pelaburan ini baik bagi yang memang nak simpanan menjadi berganda. berapa lama nak berganda tu? anda memerlukan jangka masa panjang sekurang2nya 7 tahun diperlukan bagi menggandakan pelaburan anda!

4. unit amanah tiada pelan perlindungan kecuali bagi dana PITSEQ dan PITTIKAL yang menawarkan free personal accident or death protection for FREE!

Justeru..mana nak pilih?

Hmmm...

Pikir2 dlu malam ni..esok iollss sambung lagi ye!..

Selamat malam
Myza
0126825197

0 comments:

Post a Comment